Buma maakte vrijdag haar tarieven voor fairplay op het internet bekend. Gerkens vraagt zich af of het embedden van muziek wel een nieuwe openbaarmaking is, zoals Buma stelt. Eén van de consequenties van deze fairplaytarieven zou zijn dat het promoten van liveoptredens met YouTube clips door bijvoorbeeld sites van poppodia belast gaat worden.
Ook netwerksites als Hyves, of weblogs zouden moeten gaan betalen voor het aanbieden van muziek die via YouTube of andere diensten op de site wordt 'ge-embed'. Gerkens: “Muziek delen via een embedfunctie is de essentie van internet. Als de degene die de embedfunctie aanbiedt afspraken heeft met de muzikant, dan moet Buma dat niet nog eens dunnetjes over willen doen. Dat schaadt een artiest enkel maar."
Gerkens, voorzitter van de parlementaire werkgroep die zich over het huidige auteursrecht buigt, heeft namens de werkgroep een reactie aan de minister gevraagd op de voorstellen van Buma. “Als we dit geen halt kunnen toeroepen met de huidige wetgeving, dan moeten we snel kijken naar het aanpassen hiervan.”
Helemaal mee eens! Voor onze website willen we aan de informatiepagina's van bands een youtube-filmpje koppelen, zodat mensen die bij bepaalde genres bands rondkijken snel een voorproefje kunnen krijgen. Op deze manier geef je een band of artiest de kans meer liefhebbers van hun muziek te creeren.
BeantwoordenVerwijderenNodeloos te zeggen dat wanneer de plannen van BUMA/STEMRA doorgaan dit systeem er helemaal niet komt. Hetzelfde geldt inderdaad voor pagina's van podia, of wat te denken van online cd-recensies waar nu vaak een youtube-filmpje van de nieuwste videoclip van de band in kwestie bij staat?
Eerlijk is eerlijk, ik ben het lang niet altijd eens met de SP, maar hierin geef ik mevrouw Gerkens helemaal gelijk!
Het is aan een artiest omdat te bepalen maar voor de grote namen moet gewoon betaald gaan worden anders is dit dicriminatie met bv internet radio stations die wel moeten betalen
BeantwoordenVerwijderenAbsoluut mee eens Arda! De muziekindustrie is dermate veranderd dat de oude manier van promotie maken voor nieuwe muziek al lang niet meer werkt. Nieuwere manieren van het onder de aandacht brengen van muziek, via blogging, is een goeie manier voor de muziekindustrie om een buzz te creëren voor artiesten die wellicht nog niet de publiciteit krijgen die ze nodig hebben.
BeantwoordenVerwijderenOverigens embed ikzelf geen youtubefilmpjes, ik link door naar betreffend materiaal zonder het op mijn site te zetten. Ik doe er (indien bekend) ook nog linkjes bij naar de legale downloadsites. De informatie in kwestie wordt me vaak netjes aangeboden door de artiesten/management/labels zelf. Het zou vreemd zijn als ik daarvoor ook nog eens aan BUMA/Stemra zou moten betalen.